Groene smoothie gezond of niet?

Tijdens de intake besteed ik altijd veel aandacht aan het voedingspatroon. Op de vraag wat eet je voor je ontbijt, krijg ik heel vaak het antwoord: “Ik eet gezond. Want ik eet groene smoothies.” Vervolgens komt er een opsomming: een smoothie van appel, havermelk, boerenkool, spinazie en broccoli bijvoorbeeld.

Is een groene smoothie gezond?

Nou, niet noodzakelijk. Hoewel kruisbloemige groenten en bladgroenten zeker voordelen voor de gezondheid hebben, is het consumeren van grote hoeveelheden van deze rauwe groentes op de lange termijn mogelijk niet gezond.

Kruisbloemige groenten, zoals boerenkool, broccoli, bloemkool en kool, bevatten thallium, wat in grote hoeveelheden niet goed voor je lichaam is.

Ook bevatten kruisbloemige groenten en koolsoorten goïtrogenen. Een te grote consumptie van deze rauwe groentes kan de schildklierfunctie benadelen.
Vooral in de vruchtbare leeftijd is een optimale schildklierwerking heel belangrijk. Een slecht werkende schildklier beïnvloedt je vruchtbaarheid, maar ook tijdens de zwangerschap en na de geboorte komen er regelmatig schildklierproblemen voor.

Veel bladgroenten, zoals spinazie en boerenkool, bevatten ook veel oxalaten. Oxalaten zijn plantaardige verbindingen die de vorming van nierstenen en ontsteking kunnen bevorderen wanneer ze in grote hoeveelheden worden geconsumeerd.

Groene smoothie volgens de Chinese geneeskunde

In de Traditionele Chinese Geneeskunde kennen we deze smoothies niet. Het is een concept dat vanuit het Westers denken is overgekomen om mensen proberen te helpen veranderingen in hun gezondheid aan het brengen. In het Westen geven we snel een label aan een voedingsmiddel en zeggen we: “melk is gezond voor elk”, of “vet is slecht voor iedereen”.

Chinees gezien kijken we wat anders. Wat goed is voor de één, hoeft niet goed te zijn voor een ander. Er zit dan ook geen intrinsiek oordeel op een voedingsmiddel, maar we kijken naar het effect van het voedsel dat je tot je neemt. Voedsel kan verwarmend zijn, of koud van natuur, kan damp-hitte opwekken en yin of bloed voeden om er maar een paar te noemen.

Een groene koude smoothie, gevuld met (gevriesdroogde) supergreens, heeft een koud karakter. Door de koude natuur van het voedsel, trekt het een enorme wissel op de spijsvertering. En dat is voor de meeste mensen niet handig als ontbijt.

Lief zijn voor je maag in de ochtend

Dat is ook best logisch: begin ik de dag met een fikse portie rauwe boerenkool in mijn maag, dan vraag ik dus enorm veel energie van mijn maag om dat op 37C af te breken. Zeker als je weet dat boerenkool normaal ongeveer 30 minuten moet koken om gaar te zijn. Dit betekent dat er minder energie over zal zijn voor andere processen en dat mijn spijsvertering veel langzamer gaat dan ik nodig heb.

Mijn stelregel is dan ook dat ik geen groentes in een smoothie stop die ik normaal gesproken voor mijn avondeten ook niet rauw zou eten. Temeer omdat blijkt dat de hierboven besproken nadelige stoffen in de groentes, voornamelijk optreden als deze groentes rauw worden genuttigd.

Wanneer wel en wanneer geen Smoothie?

Wat ik dan aanraad? Wil je graag met een smoothie de dag beginnen? Begin dan met fruit. Biologische bosbessen, mango, banaan, appel, sinaasappel.  Je lichaam heeft wel degelijk gezonde suikers nodig en dit dient als brandstof voor de rest van de dag. Je zal merken dat je minder honger hebt dan wanneer je met een bruine boterham met kaas de dag begint.

Ben je wat kouwelijker aangelegd en houdt je helemaal niet van rauw eten zo vroeg in de ochtend: begin dan de dag met een ontbijt dat lief is voor je milt en je maag. Wat gestoomde groente en rijst van de dag ervoor; in sommige gevallen warme havermout. Soepjes, stoofschotels. Ik ga dit jaar nog wel eens wat recepten posten.

Kijk ook naar de reactie van je lichaam. Merk je dat je ondanks (of dankzij) je groene smoothie last krijgt van diarree, misselijkheid of buikpijn, dan lijkt het mij een hele goede aanwijzing om je voeding aan te passen.

Detox

Is het dan altijd af te raden een groene smoothie te nemen? Nee. Voor een korte periode, bijvoorbeeld als je aan het detoxen bent of als je merkt dat je eigenlijk weinig eiwitten tot je neemt, kan een groene smoothie zo nu en dan best een uitkomst zijn.

Je zal dan wel degelijk baat kunnen hebben van een detoxkuur van een paar weken. Zowel de bovengenoemde groentes, maar zeker ook bleekselderij kunnen een goed begin van de dag zijn. Zodra je een grote schoonmaak hebt gehouden en tegelijkertijd de werking van de lever hebt ondersteund, is het veel gemakkelijker om het onderliggende patroon te aan te pakken. Vervolgens kan je gaan bouwen aan het herstel van de gezondheid.

Afstemmen op de behoeftes van jouw lichaam

Het allerbelangrijkste vind ik altijd om je hele eten precies af te stemmen op hetgeen jouw lichaam, in het seizoen waar je leeft, nodig heeft. In de zomer eet ik bijvoorbeeld veel rauwer dan in de winter. Tijdens mijn menstruatie heb ik aan andere dingen behoefte dan tijdens mijn vruchtbare periode. Toen ik zwanger was had ik per zwangerschap een ander voedingspatroon want elk kind was anders en de balans van mijn lijf was elke keer anders.

Het is dus niet “one size fits all”. Je voeding is idealiter precies afgestemd op jou en je situatie.
Wil jij ontdekken hoe je de voeding voor jouw gezondheid kan inzetten? Wees welkom!

Deel deze blog via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Geef een reactie