9 tips om je vruchtbaarheid te verbeteren

De vruchtbaarheid van vrouwen en mannen neemt al jaren gestaag af. De Mayo-kliniek schat dat tussen de 10 en 18% van de stellen problemen heeft om zwanger te worden of een succesvolle geboorte te hebben.

Oorzaken van onvruchtbaarheid zijn gelijkelijk verdeeld. Ongeveer 33% is toe te schrijven aan de man, ongeveer 33% aan de vrouw en voor het overige is de oorzaak onbekend of toe te schrijven aan zowel de man als de vrouw.

Mannelijke onvruchtbaarheid

Bij mannen is de vruchtbaarheid vrij makkelijk vast te stellen door het doen van semenanalyse. Sinds de jaren 70 is er een snelle afname van de spermakwaliteit en daaruit voortvloeiende problemen met mannelijke onvruchtbaarheid, waargenomen. Er wordt daarom zelfs van een ‘male infertility crisis’ gesproken. In die periode is het aantal levensvatbaar sperma bij mannen in Australië, Europa, Nieuw-Zeeland en Noord-Amerika gehalveerd en daalde met 1,4% per jaar.

Is een man ouder dan 45 jaar, dan is bij een zwangerschap er een verhoogd risico op een miskraam en bepaalde aandoeningen bij de nakomelingen, zoals autisme.

Vrouwelijke onvruchtbaarheid

Bij vrouwen is er moeilijker een vergelijk te maken, omdat er maandelijks maar 1 eicel vrijkomt en de kwaliteit hiervan nu eenmaal niet onder de microscoop onderzocht kan worden.
Wel kan er statistisch het volgende worden gezegd.

De kans om zwanger te worden bij een vrouw die jonger is dan 30 jaar is elke maand ongeveer 20%, en dit daalt tot ongeveer 5% op 40-jarige leeftijd. Zwangerschap is alleen mogelijk vanaf ongeveer vijf dagen vóór de eisprong tot de dag van de eisprong – het vruchtbare venster.
De meeste mensen worden binnen een jaar na het proberen zwanger. Maar voor degenen die dat niet doen, zijn er wel degelijk mogelijkheden om de vruchtbaarheid te verbeteren.

Wil je in de toekomst kinderen krijgen?

De Europese Unie is in november 2019 met een campagne gestart met als titel:

Do you want to have kids in the future?

De ESHRE (European Society of Human Reproduction and Embryology) heeft een bewustwordingscampagne gelanceerd omtrent vruchtbaarheid.
Op zich een heel goed idee, want als de trend zich doorzet, alleen al gekeken naar de afname van de spermakwaliteit, dan zie ik het somber in voor de toekomst van de mensheid.

Poster over vruchtbaarheid

De weetjes op de poster zijn vrij algemeen, maar wel goed om bewustzijn over vruchtbaarheid te bewerkstelligen. Niet iedereen is op de hoogte van de kansen om ook op latere leeftijd nog kinderen te kunnen krijgen. De poster hoopt een bijdrage te leveren aan de bewustwording omtrent vruchtbaarheid.

Veranderde leefstijl

De oorzaken van de geconstateerde verminderde vruchtbaarheid zijn nog niet allemaal wetenschappelijk bewezen. Het baart mij -als acupuncturist- zorgen dat er in 40 jaar aantoonbaar een halvering van de mannelijke vruchtbaarheid heeft plaatsgevonden. Ook lijkt het een trend dat er een steeds groter aantal koppels ongewenst kinderloos is.
In mijn beleving is een afname van de vruchtbaarheid niet alleen aan leeftijd te relateren, maar moet die vooral gezien worden in de andere leefstijl die we tegenwoordig hebben. In de jaren ’50 kregen moeders ook op latere leeftijd nog kinderen, alleen was het niet hun 1e kind.

Het lijkt mij evident, dat er een afname van de gezondheid van ons als mensen heeft plaatsgevonden. Kijk maar naar het aantal chronisch zieken dat we tegenwoordig in Nederland hebben en het voorkomen van (welvaarts)ziektes op steeds jongere leeftijd. Het lijkt wel alsof we collectief de weg qua gezondheid kwijt zijn.

Wat kan je zelf doen om je vruchtbaarheid te vergroten?

Er is een groot aantal dingen dat je zelf kan doen om je vruchtbaarheid te verhogen. Het is aan te bevelen een afspraak in te plannen om te kijken wat in jouw situatie het meest baat heeft, want iedereen is anders en heeft baat bij een op maat gemaakt stappenplan.

9 tips om je vruchtbaarheid te verbeteren:

  1. Verminder je stress.

    Stress is een belangrijke oorzaak van ziektes, doordat het lichaam erop gemaakt is om te willen overleven. Dat betekent dat de fight/flight respons geactiveerd wordt bij stress. Je voortplantingsorganen maken geen deel uit van je verdedigingsmechanisme en zullen dus (tijdelijk) minder doorbloed zijn, wat van invloed is op je totale hormonale balans. Ondersteun jezelf ook tijdens je kinderwens traject met acupunctuur. Onderzoek toont aan dat acupunctuur vruchtbaarheid gerelateerde stress vermindert.

  2. Vermijd bewerkt voedsel.

    Alle toegevoegde suiker, zout en conserveringsmiddelen maken het moeilijker voor je lijf om de juiste voedingsmiddelen op te nemen. Het is niet heel verbazingwekkend, maar in een groeiend aantal onderzoeken werd vastgesteld dat een hoge inname van ultrabewerkt voedsel samenhangt met een verhoogd risico op type 2 diabetes, hart- en vaatziekten, kanker en een afname in de levensverwachting. Dan is het logisch dat het ook de vruchtbaarheid beïnvloedt.

  3. Eet onbespoten groente en fruit.

    Onderzoek heeft aangetoond dat bestrijdingsmiddelen de vruchtbaarheid aanzienlijk verminderen. Je kunt dus het beste biologisch eten, of groenten en fruit kopen met geen tot weinig gif erop.

  4. Slik extra voedingssupplementen.

    Welk supplement je baat bij hebt, is van persoon tot persoon anders, dus ik raad een persoonlijke afspraak aan. Ook is het van belang om de juiste samenstelling van de werkzame stof te nemen, dus wil het één of andere merk nog wel eens een verschil uitmaken. Orthomoleculaire therapie helpt je om de voor jou juiste supplementen uit te kiezen.

  5. Weet wanneer je vruchtbaar bent.

    Door te weten wanneer je een eisprong hebt, zorg je voor het verhogen van de kans op een zwangerschap. Vooral de aanwezigheid van cervicaal slijm is een goede indicatie voor het hebben van een eisprong. Het hebben van gemeenschap op de dag wanneer er het meest vruchtbaar slijm aanwezig is, vergroot de kans op een zwangerschap aanzienlijk.

  6. Doe ademhalingsoefeningen, ga mediteren of wandelen.

    Een gecontroleerde ademhaling zorgt voor een goed zuur/base evenwicht in je lijf. Meditatie en wandelen hebben een stress-reducerende werking.
    Probeer ook eens een geleide meditatie om je geest tot rust te brengen. Dat kan zowel als je op je meditatiekussen zit, als tijdens een wandeling in het bos.

  7. Vermijdt xeno-oestrogenen.

    Xeno-oestrogenen zijn stoffen in onze omgeving die dezelfde werking hebben als oestrogenen in ons lichaam, maar die veel krachtiger zijn. Door de grote blootstelling aan plastics, medicijnen, kleding, onkruidverdelgers, afwasmiddelen, bestrijdingsmiddelen, benzine, kleurstoffen en zoetstoffen, ontstaat er een overschot aan oestrogenen in ons lichaam. Door deze oestrogeendominantie wordt je lichaam langzaam vergiftigd, zéker als deze oestrogenen afkomstig zijn van buiten je lichaam.

  8. Beweeg, maar sport niet te intensief.

    Rustig bewegen is goed voor je gezondheid. Op celniveau wordt er bij beweging energie aangemaakt, wat je gezondheid ten goede komt. Sport je echter fanatiek, dan moet je lijf in de reserves om het intensieve sporten vol te kunnen houden. Uit onderzoek blijkt dat intensief sporten juist een negatief effect heeft op je vruchtbaarheid.

  9. Zorg voor voldoende slaap.

    Er is een relatie tussen onvoldoende slaap en onvruchtbaarheid.
    Een kwalitatief en kwantitatief goede nachtrust is essentieel voor het hebben van een goede hormonale balans. Een goede hormonale balans is weer van fundamenteel belang voor een gezonde voortplantingscyclus.

Deel deze blog via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Geef een reactie