10 tips om je weerstand te versterken

De maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen worden per vandaag versoepeld. Focuspunt van het beleid tot nu is geweest: afstand houden. Nu we dat 2 maanden hebben gedaan lijkt het wachten op een vaccin voordat we weer ons ‘normale’ leven mogen oppakken.

Het heeft me bevreemd dat in de lijst van instructies, die we hebben gekregen de afgelopen 2 maanden om het virus in te dammen, er niets over het versterken van je eigen weerstand is gezegd.

Het is voor mij als acupuncturist en orthomoleculair therapeut evident dat we wel degelijk dingen kunnen doen om onszelf te versterken en ons immuunsysteem te ondersteunen. Zowel preventief, als wanneer we besmet zijn met het coronavirus.

Bescherming uit de natuur

De Chinese geneeskunde maakt al duizenden jaren gebruik van middelen uit de natuur om onszelf te beschermen tegen ziekte, onze afweer te versterken, onszelf te helen en te genezen. Ook in Europa bestaat er een lange geschiedenis van volksgeneeskunde die gebruik maakt van middelen die in de natuur voorkomen.

Uitgangspunt van deze ‘practice based’ geneeswijzen is dat wij onderdeel van een groter systeem. Vanuit overheidswege is daar -jammer genoeg- weinig interesse voor. Ik begrijp ook wel waarom. Er is geen farmaceutisch bedrijf dat miljarden euro’s zal investeren in een studie over een plant of natuurlijk geneesmiddel, als daar achteraf geen patent op genomen kan worden. Het gevolg hiervan is dat er dus geen bewijs is dat het werkt en er daardoor een groot potentieel aan medicijnen en versterkende middelen gewoon aan de kant geschoven en vergeten wordt.

Voeding als nutricijn

Regulier gezien maakt het weinig uit welk voedsel je tot je neemt. Er wordt gekeken naar het aantal calorieën en een arts kijkt eventueel naar een aanbevolen hoeveelheid van een voedingsstof dat er per dag nodig is om tekorten te voorkomen.

Ik zie voeding daarentegen als nutricijn. Het is zowel een nutriënt, als dat het een medicinale werking kan hebben. Zo kreeg je vroeger als je ziek was vaak een helende kippensoep voorgeschoteld en is onze hedendaagse aspirine afgeleid van de wilgenbast.

Dat betekent dat je voeding kan gebruiken als een natuurlijke bron voor het herstellen van de lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Je immuniteit zelf ondersteunen

Er is best veel dat je zelf kan doen zodat je je eigen weerstand ondersteunt.
Dat betekent niet dat je daarmee verspreiding van het coronavirus helemaal tegengaat natuurlijk, maar wel dat als je het zou krijgen, je lichaam beter uitgerust is om ertegen te vechten. Wat dat betreft is het voor mij veelzeggend dat er zo’n grote groep aan het coronavirus overleden is, die onderliggend lijden hadden.

1. Ga dagelijks wandelen.

Wandelen heeft legio voordelen voor je hele lijf. Het ontspant en verbetert je nachtrust. Je bouwt met wandelen conditie op. Wandelen is goed voor je gewicht. Het versterkt je botten en spieren. Wandelen is goed voor hart en bloedvaten en verlaagt het risico op diabetes. Wandelen is goed voor je humeur en heeft een positief effect op je geheugen.

2. Drink voldoende water.

Water houdt je vochtbalans op peil. Voldoende water drinken vermindert je vermoeidheid. Water balanceert je calorie verwerking. Het verwijdert afvalstoffen en heeft een positief effect op je huid. Water is brandstof voor je spieren. Koffie, zwarte thee of alcohol onttrekken water aan je lichaamscellen. Drink voor elk glas dat je drinkt, er 1 glas water bij.

3. Ga 20 minuten per dag in de zon zitten.

Zonlicht stimuleert je vitamine D-productie en is van invloed op je melatonine-productie (en daarmee op je nachtrust). In mijn blog “vitamine D en je gezondheid” lees hier meer over.

4. Gebruik voeding als nutricijn

Er zijn legio huis-, tuin-, en keukenmiddeltjes ter ondersteuning van je immuniteit en ter bestrijding van infecties. Denk hierbij aan gember, knoflook, tijm, salie, oregano, basilicum en paddenstoelen. Drink bijvoorbeeld groene thee. Eet biologische bosbessen. Ga naar buiten en pluk de vlierbloesem die nu weer aan de boom verschijnt. Eet vitamine C-rijke groenten en fruit (zoals citrusvruchten, kolen, rode en gele paprika’s, chilipepers, verse peterselie, tuinkers, kiwi, ananas en bieslook). Allemaal liefst zo weinig mogelijk bewerkt of verhit.

5. Neem de voor jou juiste voedingssupplementen.

Laat je hierbij door een orthomoleculair therapeut adviseren mocht dat nodig zijn. Denk hierbij aan echinacea, cat’s claw, astralagus, vitamine C & D, propolis (de natuurlijke lijm die bijen gebruiken), zink, selenium (eet elke dag 5 paranoten) spirulina en omega3 olie uit een flesje teneinde goede vetzuren binnen te krijgen.

6. Zorg voor een gezond darmmicrobioom

Een goede werking van de darmen is ontzettend belangrijk omdat 80 % van je immuunsysteem zich in je darmen bevindt. Gebruik regelmatig gefermenteerde producten rijk aan lactobacillen (zoals zuurkool, gefermenteerde groenten, tamari, tempeh, miso, appelazijn, amandel- of cocosyoghurt, kombucha & waterkefir). Eet ook voldoende vezels uit groenten. Beperk dierlijke producten (melk, kaas, vlees) en bewerkte voeding rijk aan toevoegingen (zoals e-nummers). Eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt, liefst onbespoten of biologisch.
Eet minimaal 500 gram groente en fruit per dag. Ondersteun eventueel met een goed probioticum.

7. Vermijd het gebruik van geraffineerde suiker.

Suiker verlaagt niet weerstand, maar heeft ook een effect op je fight/flight systeem waardoor je eerder stress kan ervaren. Kokossuiker is een goed alternatief.

8. Douche koud na

Een koude douche versterkt je immuunsysteem. Laat je lichaam wel geleidelijk wennen aan de kou. Maak eerst je benen en borst nat en begin met een paar seconden de koude kraan, voordat je het langzaam opvoert naar 30 seconden bijvoorbeeld.

9. Zorg voor voldoende slaap en rust.

Doe aan omgekeerd uitslapen. Wat je oma vroeger zei dat klopt: de uren voor 12 uur tellen dubbel. Zet je telefoon uit of op vliegtuigstand. Zet ook je WiFi-router uit tussen 11 en 6.

10. Weet dat koorts goed voor je lijf is.

Dus wordt je ondanks alles toch ziek, laat het dan gebeuren.
In mijn blog “blij met koorts” leg ik uit wat de voordelen van koorts zijn.

Verantwoording voor mijn eigen gezondheid

Ik zie mezelf niet al een weerloos slachtoffer, in een maatschappij die aangevallen wordt door een onbekend virus dat geen onderscheid maakt.
Integendeel, ik voel dat het tijd is om zelf de verantwoording voor mijn eigen gezondheid op me te nemen. Ik voeg daad bij woord. Ik volg zelf de tips die ik hierboven heb beschreven. Ik kies voor vertrouwen. Hierdoor zal ik sterker uit deze situatie komen, in plaats van me te laten beperken door angst. We zijn niet weerloos overgeleverd. We hoeven niet ons leven zoals we dat kenden 100% om te gooien. Het verdient aanbeveling om ons te focussen op wat we wél zelf kunnen doen om onze weerstand te verhogen.

Deel deze blog via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Dit bericht heeft 1 commentaar

  1. Dat doe ik ook, en een glas warm water in nemen bij het opstaan op je nuchtere maag, liefs met een sneetje citroen of pare (bitter)

Geef een reactie